הבירוקרטיה מאחורי לחצן מצוקה
לחצן מצוקה נועד לאפשר לאנשים, בעיקר קשישים, עצמאיים, אך בעלי סיכון גבוה יותר לפגיעות ומחלות, להמשיך לחיות בסביבה הטבעית שלהם ולא לעבור בעל כורחם למוסד. כאשר עולה הצורך בהתקנת לחצן מצוקה, עולה גם הצורך להתמודד עם בירוקרטיה הקשורה בכך. ההליכים הבירוקרטיים כוללים למשל חיפוש חברות המציעות שירותי לחצן מצוקה, התקשרות עם חברות, פריסת התנאים, חתימה על חוזים, בירור זכאות ללחצן מצוקה מטעם השירותים החברתיים ועוד.
ישנם אנשים אשר במידה והם עומדים בקריטריונים הם זכאים לקבלת לחצן מצוקה לביתם. מדובר בעיקר בקשישים המקבלים זכאות לגמלת סיעוד, היינו – שעות סיעוד מטעם ביטוח לאומי המגיעות להם מתוקף חוק. את השעות הללו הם יכולים להמיר באופן הבא – המרת רבע שעת סיעוד בהתקנת לחצן מצוקה. גם הגשת בקשה לקבלת שעות סיעוד מתוקף חוק סיעוד, היא הליך בירוקרטי לא פשוט הדורש חוות דעת רפואיות ונפשיות, אבל שווה לברר אם כדאי להגיש בקשה לזכאות כזו כדי שלאחר מכן תוכלו להשתמש בזכאות הזו להתקנת לחצן מצוקה בבית במידת הצורך.
חיפוש חברות המספקות שירותי לחצן ומוקד מצוקה
כיום קיימות בשוק חברות רבות המציעות שירותי התקנת לחצן מצוקה וחיבור למוקד מצוקה. כל חברה מציעה משהו קצת שונה והן מתחרות זו בזו על לב הלקוחות. כל חברה חזקה בתחום אחד במיוחד (עובדים איכותיים, יחס אישי, מחיר) וחשוב לבחור בחברה שתהיה הכי רלוונטית עבורכם מבחינת התנאים שלכם. כדאי לערוך סקר שוק, לברר מחירים, אמינות, תודעת שירות והמלצות. כמו כן, ישנן חברות העובדות בשיתוף עם המחלקה לשירותים חברתיים בעיריות, ועם חברות הסיעוד השונות, והן יכולות להעניק תנאים טובים במידה והלקוח מקבל זכאות מטעם ביטוח לאומי (חוק סיעוד למשל). חשוב לברר את כל הפרטים הללו לפני שסוגרים חוזה עם החברה הראשונה עליה שמעתם, ולבדוק את הנושאים הנ"ל בכמה חברות.
התקשרות עם חברות
לאחר שמצאתם שתיים שלוש חברות רלוונטיות כדאי לברר עם כל אחת מהחברות הללו מה היא מציעה, מהם התנאים שהיא נותנת, מהו המחיר ואפשרויות התשלום וכדומה. חשוב מאד בעת ההתקשרות עם החברה, להציג את המצב בכללותו ולספק מידע רלוונטי (למשל מידע רפואי, משפחתי וכו'). כמו כן, התקשרות עם חברה המפעילה שירותים של לחצן מצוקה, מחייבת חתימה על חוזה ובו מפורטים התנאים שאותה היא מתחייבת למלא. אל תסמכו רק על מה שאומרים לכם נציגי שירות ואל תחתמו על שום חוזה לפני שקראתם את כולו, כולל כל הסעיפים. יש אנשים שמגדילים לעשות ואף לוקחים את החוזה לעורך דין לפני החתימה, אבל זה לא הכרחי. מספיק שתקראו הכל, תשאלו מה לא מובן, ואל תתביישו לבקש תנאים או הטבות נוספות. כמו כן, בסופו של דבר אינכם חייבים לחתום! אם התנאים והחוזה לא נראים לכם, זכותכם המלאה לחפש חברה נוספת המעניקה שירותי לחצן ומוקד מצוקה, חברה שתהיה קרובה יותר לצרכים ולרצונות שלכם מבחינת מה שהיא מציעה לכם, כולל תנאים, ציוד, נגישות ומחיר.
חתימת החוזה
גם לאחר שהשתכנעתם ובחרתם באחת החברות, כדאי לעיין היטב בחוזה לפני החתימה, ולאפשר נקודות יציאה הגיוניות. לעיתים חוזה שמתאים לנו בשנה הזו כבר יהיה פחות רלוונטי לשנה הבאה (כי מצבו של הקשיש התדרדר, כי הקשיש עזב את ביתו, כי מצאתם חברה טובה אחרת במחיר טוב יותר… לא משנה הסיבה), אבל אם אנו מחוייבים בחוזה לכמה שנים למשל, זה עשוי להוות לנו בעיה. הכניסו בחוזה הסכם לגבי נקודות היציאה האפשריות. כמו כן, כדאי להוסיף סעיף הקשור לקביעות המחיר ולמניעת עליית מחירים לפי שיקולי החברה. שימו לב שגם עליכם חלות התחייבויות בחוזה. חתמו רק על חוזה שאתם יודעים כי תוכלו לעמוד בהתחייבויות הללו.
קיימים כמה כללים חשובים בנוגע לזכויות קשישים לשירותי לחצני מצוקה:
- חובה למסור לצרכן מסמך ובו פרטים מהותיים ומשמעותיים של העסקה לפני מועד החתימה על החוזה. כגון: פרטי העוסק (טלפון, כתובת, פקס וכו'), פירוט הציוד והשירותים הכלולים בעסקה ואחריות לגביהם, ימי ושעות פעילות, אזורי פעילות, מחיר ואופן התשלום, משך העסקה וזכות הביטול של הצרכן.
- נגישות שפת החוזה וצורתו (למשל אם העסקה התבצעה בשפה הרוסית, גם החוזה צריך להיות כתוב ברוסית), אותיות גדולות וברורות מספיק.
- הארכת חוזה אופן אוטומטי: מותרת רק בתנאי שהארכה אינה עולה על שנה, תנאי ההסכם לא ישתנו (כולל המחיר) וחובה להודיע לצרכן כי תקופת המנוי עומדת להסתיים וכי הולכת להתבצע הארכה אוטומטית.
- ביטולים: אין חוק הקובע תקרה לדמי ביטול אולם החוק כן קובע שעל דמי הביטול לשקף את הנזק שנגרם עקב הביטול. בנוסף, אם הם לא מוגדרים בחוזה, אין חובה לשלם אותם. ראשי הצרכן על פי חוק לבטל חוזה בתוך שלושים ימים מיום חתימת החוזה, ללא צורך בתשלום דמי ביטול!
התקנת לחצן מצוקה (טלרפואה) חשוב מאד עבור אנשים, קשישים בעיקר, המעוניינים להישאר לגור בביתם וזקוקים לשירותי רפואה באופן זמין. לחצני מצוקה הם פיתרון אידיאלי עבור קשישים רבים, אבל הדרך להשגתם עשויה להיות דרך חתחתים בירוקרטית, בעיקר עבור קשישים עריריים שאין להם קרובים היכולים לדאוג לכך. חשוב לדעת שבלשכות הרווחה ובחברות הסיעוד יש עובדים סוציאליים שמסייעים לקשישים להתמודד עם סבך הבירוקרטיה.
אם אתם מתעניינים בשירותי לחצן מצוקה בבתים, כדאי להיות מוכנים וערוכים לבירוקרטיה שצפויה לכם. אל תתביישו לשאול ולהיעזר באנשים שיכולים לעזור, אל תחששו להביע את עמדותיכם ודרישותיכם ואל תחתמו לפני שאתם בטוחים במאת האחוזים שהחוזה מתאים לכם.